Možné nadcházející ochlazení realitního trhu je pro mnohé majitele nejvhodnější dobou pro prodej nemovitosti. Obecně lze očekávat, že se bude prodlužovat průměrná doba prodeje nemovitostí a tlak na prodávající, aby snižovali nabízené ceny. Samoprodej nemovitosti skýtá řadu úskalí, které si řada majitelů neuvědomuje nebo nepřipouští. Profesionální makléři si umí s takovými situacemi poradit.
Tlak na cenu
Pokud je nemovitost v nabídce déle, bude prodávající vždy čelit tlaku na cenu, kterému snadno podlehne. Obzvlášť se tak stává, pokud se nachází v situaci, kdy potřebuje nemovitost rychle prodat. Výhodou profesionálního makléře je zpravidla koncentrace poptávek po typu nemovitostí, na něž se specializuje a dokonalá znalost současné tržní situace. Makléř je schopen rozpoznat, kdy je tlak na cenu oprávněný a kdy se jedná pouze o spekulativní pokusy kupujících.
Příprava smluvní dokumentace a právní pomoc
Prodej nemovitosti s sebou nese řadu právních úskalí. Procesních chyb se prodávající dopouští především u spoluvlastněných nemovitostí (například u společného jmění manželů či vlastnictví jen určitého podílu na nemovitosti). Zkušený makléř nikdy neopomene na správnou posloupnost kroků – např. vždy nabídnout prodej podílu nejprve ostatním spolumajitelům, než půjde do volného prodeje. Renomované realitní kanceláře mají vždy k dispozici tým právních poradců, kteří zajišťují dohled nad vytvářením veškeré dokumentace. Je nanejvýše vhodné se při prodeji nemovitosti spojit s právníkem disponujícím dlouholetou a hlavně pravidelnou praxí. Nezapomeňme, že může být velký rozdíl u kvality dokumentace právníka, jenž řeší prodej nemovitosti 2x ročně, nebo 10x týdně.
Špatná příprava k prodeji
Každá prodávaná nemovitost si zaslouží pořádnou přípravu předtím, než se ocitne na realitních portálech. Na první pohled neudržovaný byt si přímo říká o slevu. Precizním úklidem vše pouze začíná. Kvalitní makléř nikdy nepodcení tzv. homestaging, čili přípravu bytu na focení. Homestaging dokáže i ze staršího domu udělat hvězdu nabídky, pokud je profesionálně připraven. Kvalitu realitní kanceláře mj. poznáte i podle kvality fotografií v její nabídce. Dobrý makléř má k dispozici vždy dobrého fotografa. Použití širokoúhlých objektivů a focení ze stativu umožňující dlouhé expozice fotografií mohou tvořit opravdu markantní rozdíl na celkovém dojmu z nemovitosti.
Nesprávně zvolená inzerce
Zkušený makléř ví, kdy, na jakých portálech a jak prodej nemovitosti propagovat. Umí inzerát zviditelnit, aby nezapadl mezi ostatními nabídkami. Dokáže správně odhadnout prodejní cenu, za níž lze očekávat dostatečný objem zájemců a dokáže čelit případným neoprávněným tlakům na slevu, jak již bylo zmíněno výše.